Nu har jag itne skrivit på länge men har helt enkelt haft fullt upp!
Denna helg har jag varit hästvakt åt Fidde, har gått super bra började med att rida henne på banan på torsdagen. Skulle försöka med dressyrprogram men hon tyckte det var roligare att springa fort o galoppera men lite fixade jag till. Skönt att hon har blivit pigg igen, det känns bättre nu än vad de gjorde förut, hon är inte lika tittig som hon var förut hon har väl börjat lita lite mer på mig. FÖrut vågade jag knappt ha långa tyglar för hon hoppade till för minsta lilla men nu är det mycket bättre som sagt.
Har även ridit Elit till betet så han får vila upp sig nu under sommaren, det förtjänar han, även de andra hästarna på stallet.
Igår red jag en tur i skogen, vart en långtur med mycket galopp i backarna för att träna upp hennes vänster sida. Det enda var att de skulle vara kort galopp men det var nästan omöjligt att få till, mycket fart i henne nu, Kul.
Sedan bar det av till Vassbo för släktträff, dock var det Eas släkt o inte min men vad gör det hade kul. Några kände jag sen tidigare o några nya eller de flesta var nya. Vi spenderade natten där också, mysiga rum o väldigt fint ställe.
På lördagen så åkte vi hem o jag drog iväg till stallet för att rida en vända med Fidde, hon började med att vara trött men efter första galoppen var det svårt att få henne att skritta. Vart samma tur som i fredags, väldigt mysig tur med härligt väder.
Efter det åkte Ea till Hofors med Klubban så jag skulle spendera kvällen själv, passade på att åka till Danholn o grilla med mamma o pappa, mysigt. Sedan lyckades jag bli chaufför till min bror men inte klagar jag, är man nykter får man ställa upp han har kört mig så många ggr.
Nu sitter jag vid datorn o degar, ska snart byta om o dra upp till stallet o rida Fidde, tänkte ta banan idag så jag får jobba igenom henne. Ska köra lite dressyrprogram o galoppombyte tänkte jag fast det blir väl att försöka få henne att skritta istället haha.
O i kväll så kommer hon flyttas till Hosjö, så får se vart det är, dock är det bara ca 2veckor men kul att se lite nya stället o har för mig Julia sa att de fanns ridbana om inte så är det inte långt till Danholn för att rida på den banan heller o slipper rida på vägen bara en lite bit annars finns det släpp!
Hojj
söndag 27 juni 2010
söndag 13 juni 2010
Idag så har jag varit ute i skogen och ridit, hade med mig Lucky som sällskap mysigt med någon att prata med. Fidde ville inte direkt lyda order om att bara skritta utan trav o väldigt kort galopp försökte hon med lite titt som tätt, fast det är bra för hon har känts lite seg.
I helgen har jag spenderat i Svärdsjö på tävlingarna eller i lördags var jag där. Kul att få se Camilla o Totte hoppa, försökte ta lite kort men jag suger på det där o få med hästen i sprången men fina kort på hindren vart det. Sedan var även Julia o Fidde med o hoppade o då valde jag att filma istället så jag fick med alla språng. Sedan har det inte hänt så mycket i helgen utan tittat på film o myst helt enkelt, sen har det inte varit så fint väder för att hitta på någonting heller. Lider lite med studenterna som fick så dåligt väder men det kunde varit värre.
Imorgon börjar jag jobba på storstäd, ska bli intressant om jag kommer trivas är ändå 10veckor jag ska vara med alla de personerna. Men vad jag har hört så är de snälla o har bra sammanhållning, o det är positivt. Men jag borde sätt igång med att göra min paj så jag har matlåda med mig, kanske kan vara bra om jag ska jobba hela dagen.
Sedan på kvällen ska jag till stallet o rida, ska få ta med mig Fidde då på markarbetet. Jag hoppas det går bra både med ridningen och lastningen men har gjort det de senaste gångerna så varför skulle det krångla nu.
I helgen har jag spenderat i Svärdsjö på tävlingarna eller i lördags var jag där. Kul att få se Camilla o Totte hoppa, försökte ta lite kort men jag suger på det där o få med hästen i sprången men fina kort på hindren vart det. Sedan var även Julia o Fidde med o hoppade o då valde jag att filma istället så jag fick med alla språng. Sedan har det inte hänt så mycket i helgen utan tittat på film o myst helt enkelt, sen har det inte varit så fint väder för att hitta på någonting heller. Lider lite med studenterna som fick så dåligt väder men det kunde varit värre.
Imorgon börjar jag jobba på storstäd, ska bli intressant om jag kommer trivas är ändå 10veckor jag ska vara med alla de personerna. Men vad jag har hört så är de snälla o har bra sammanhållning, o det är positivt. Men jag borde sätt igång med att göra min paj så jag har matlåda med mig, kanske kan vara bra om jag ska jobba hela dagen.
Sedan på kvällen ska jag till stallet o rida, ska få ta med mig Fidde då på markarbetet. Jag hoppas det går bra både med ridningen och lastningen men har gjort det de senaste gångerna så varför skulle det krångla nu.
Julia och Fidde i Svärdsjö 12 juni. 1.00m
måndag 31 maj 2010
Måndag
Har kommit hem från stallet, gick bra att rida förutom att hon vad väldigt trött.
Blev mycket jobb med vänster galopp som hon har lite svårt med, o jag har svårt att få henne att fatta galoppen men har gått bra de senaste gångerna så det känns bra.
Hade till och med Ea med mig upp till stallet, dock med säkert avstånd från Fidde, men han vågar nog snart klappa henne en gång.
Snart blir det mat, lasagne står på menyn, mums. Sedan ska jag bege mig till Svärdsjö för stenplockning och hoppning ska bli kul. Tråkigt att det bara är 2ggr kvar att rida sen är det sommaruppehåll fast jag har Fidde att rida hur mycket jag vill.
Imorgon ska jag åka till verkstaden med pärlan som måste lagas, inte kul att åka runt med en bil som låter som en traktor. Sedan ska jag cykla hem så får Ea åka o hämta bilen för jag ska åka och jobba en stund på kvällen. Skönt med lite extra pengar men börjar ju snart med sommarjobb, så vi borde överleva sommaren oxå :)
På torsdag ska jag springa blodsomloppet, eller gå det med Jessika o Louise, tror att Mattias o Nicklas också skulle gå så det kommer bli mysigt plus att vi ska äta picknik efteråt.
På fredag står det bio på schemat med Mia, Sex and the City ska vi se får se om den är lika bra som ettan eller inte.
Sedan ska jag vara hästvakt o gå ned på Falukalaset en stund oxå, vet inte hur jag ska hinna med plus att jag ska ha lite sommarlov också.
Blev mycket jobb med vänster galopp som hon har lite svårt med, o jag har svårt att få henne att fatta galoppen men har gått bra de senaste gångerna så det känns bra.
Hade till och med Ea med mig upp till stallet, dock med säkert avstånd från Fidde, men han vågar nog snart klappa henne en gång.
Snart blir det mat, lasagne står på menyn, mums. Sedan ska jag bege mig till Svärdsjö för stenplockning och hoppning ska bli kul. Tråkigt att det bara är 2ggr kvar att rida sen är det sommaruppehåll fast jag har Fidde att rida hur mycket jag vill.
Imorgon ska jag åka till verkstaden med pärlan som måste lagas, inte kul att åka runt med en bil som låter som en traktor. Sedan ska jag cykla hem så får Ea åka o hämta bilen för jag ska åka och jobba en stund på kvällen. Skönt med lite extra pengar men börjar ju snart med sommarjobb, så vi borde överleva sommaren oxå :)
På torsdag ska jag springa blodsomloppet, eller gå det med Jessika o Louise, tror att Mattias o Nicklas också skulle gå så det kommer bli mysigt plus att vi ska äta picknik efteråt.
På fredag står det bio på schemat med Mia, Sex and the City ska vi se får se om den är lika bra som ettan eller inte.
Sedan ska jag vara hästvakt o gå ned på Falukalaset en stund oxå, vet inte hur jag ska hinna med plus att jag ska ha lite sommarlov också.
lördag 29 maj 2010
Lördag
Nu har jag inte skrivit på länge så det är väl dags igen :)
Har äntligen fått sommarlov då Hanna och jag gjorde klart arbetet igår, skönt nu är det 2 veckor ledigt innan jag börjar jobba i 10 veckor, så nice!!
Har varit och ridit en del oxå, i vecka var jag i skogen o red ca 1h med både skritt och trav, försöker hitta nya vägar att rida men går inte så bra än. Avslutade lite på banan för att rida igenom henne riktigt och öva på galoppen och det gick galant, inte en enda gång det vart fel, härligt med sådana dagar. Men det är någonting jag ska öva på, ska iväg och rida imorgon så då blir de mycket träning för na :) O ska även vara hästvakt nästa helg, tycker det är riktigt kul att ta hand om henne flera dagar i rad, längtar tills jag får en egen häst verkligen :)
Idag ska jag vara hemma o slappa med Eurovison song contest, riktigt kul att vi inte tog oss till finalen för då förstår kanske folket att det inte går att skicka vem som helst haha. Salem Al Fakir hade kommit till finalen iallafall. Ne jag hoppas på Turkiet tror jag utav alla eller den där Dripp Dropp låten.
Det tråkigaste som har hänt denna vecka är att Paul #2 har avlidit :'( Hur ska Slipknot bli efter detta? Verkligen sorgligt...
Har äntligen fått sommarlov då Hanna och jag gjorde klart arbetet igår, skönt nu är det 2 veckor ledigt innan jag börjar jobba i 10 veckor, så nice!!
Har varit och ridit en del oxå, i vecka var jag i skogen o red ca 1h med både skritt och trav, försöker hitta nya vägar att rida men går inte så bra än. Avslutade lite på banan för att rida igenom henne riktigt och öva på galoppen och det gick galant, inte en enda gång det vart fel, härligt med sådana dagar. Men det är någonting jag ska öva på, ska iväg och rida imorgon så då blir de mycket träning för na :) O ska även vara hästvakt nästa helg, tycker det är riktigt kul att ta hand om henne flera dagar i rad, längtar tills jag får en egen häst verkligen :)
Idag ska jag vara hemma o slappa med Eurovison song contest, riktigt kul att vi inte tog oss till finalen för då förstår kanske folket att det inte går att skicka vem som helst haha. Salem Al Fakir hade kommit till finalen iallafall. Ne jag hoppas på Turkiet tror jag utav alla eller den där Dripp Dropp låten.
Det tråkigaste som har hänt denna vecka är att Paul #2 har avlidit :'( Hur ska Slipknot bli efter detta? Verkligen sorgligt...
tisdag 18 maj 2010
Tisdag
Vilka härliga dagar det har varit, strålande sol o över 20 grader NICE!
Jag hoppas att värmen är här för att stanna, minst fram tills december.
Idag har jag varit och ridit Fidde, gick väldigt bra kunde få igenom henne ordentligt. Fast det började inte så bra, skulle rida längst ned på banan men det tyckte inte hon utan blev rädd för någonting och vände om i full galopp hem. Riktigt stark vart hon fick knappt stopp på henne men det gick. Det hela slutade med att jag red längst upp istället.
Fick till riktigt fina galoppfattningar i vänster varv, även om det bara var ifrån skritt så är det alltid något. Vill få bort den där slängtraven innan men det kommer.
Tråkigt nog så ligger Julia i magsjuka så jag kan inte ta med mig henne o Fidde till Vika för hoppträning men skulle sikta in oss på tisdag nästa vecka, jag håller tummarna :)
Nu ska jag fortsätta nörda mig vid datorn
Jag hoppas att värmen är här för att stanna, minst fram tills december.
Idag har jag varit och ridit Fidde, gick väldigt bra kunde få igenom henne ordentligt. Fast det började inte så bra, skulle rida längst ned på banan men det tyckte inte hon utan blev rädd för någonting och vände om i full galopp hem. Riktigt stark vart hon fick knappt stopp på henne men det gick. Det hela slutade med att jag red längst upp istället.
Fick till riktigt fina galoppfattningar i vänster varv, även om det bara var ifrån skritt så är det alltid något. Vill få bort den där slängtraven innan men det kommer.
Tråkigt nog så ligger Julia i magsjuka så jag kan inte ta med mig henne o Fidde till Vika för hoppträning men skulle sikta in oss på tisdag nästa vecka, jag håller tummarna :)
Nu ska jag fortsätta nörda mig vid datorn
söndag 16 maj 2010
Söndag
Varit hästvakt hela helgen så mysigt tycker om att ha "egen" häst även om det bara det är över helgen. Vart en rejäl dressyr pass på lördagen i stekande sol. Så nice!!
Sedan idag vart det lite lugnare med ett dressyr pass som avslutades med en skrittur i skogen, med lite bergsklättring så hon skulle bli lite trött.
Har även varit uppe på Lugnet över helgen o varit funktionär på Dalahoppet. Har varit roligt speciellt idag då det var 1.40 o 1.50 klasserna. Gud vad jag skulle vilja kunna hoppa så högt, fast det var en som ramlade av för att hästen hoppade för högt så hon tappade balansen. Det gick bra för henne men träffade banas lerigaste del.
Jag har planer på att ansöka som hästskötare, vet att det är slitgöra och jag kommer inte ha någon fritid men kommer lära mig otroligt mycket, hoppas jag. Ska bara övertala karln att jag ska åka bort 6mån-1 år, fast jag vet inte om jag kan vara borta ifrån han så länge. Men hur som helst ska jag gå klart skolan innan jag letar vidare så förhoppningsvis så kommer det gå bra. Tänk o få hamna hos någon av de större ryttarna. Men sån tur har jag nog inte.
Imorgon har jag skola hela dagen, ska bli intressant sedan ska jag till stallet o härja lite. O på tisdag ska jag till Fidde och rida lite o då ska jag nog vara nere på ridbanan o verkligen rida igenom henne så hon ska vara super trött om det nu går på den hästen.
O jag ska kanske åka o hoppa med henne på torsdag om det passar för Julia, det skulle vara så nice o få prova det men vet inte om jag sitter kvar. Vi skulle gå över en vattenpöl o jag tänkte att hon skulle nog hoppa över den, o jäklar vilket språng höll på att flyga av haha då kan man tänka hur det blir över ett hinder.
Sedan idag vart det lite lugnare med ett dressyr pass som avslutades med en skrittur i skogen, med lite bergsklättring så hon skulle bli lite trött.
Har även varit uppe på Lugnet över helgen o varit funktionär på Dalahoppet. Har varit roligt speciellt idag då det var 1.40 o 1.50 klasserna. Gud vad jag skulle vilja kunna hoppa så högt, fast det var en som ramlade av för att hästen hoppade för högt så hon tappade balansen. Det gick bra för henne men träffade banas lerigaste del.
Jag har planer på att ansöka som hästskötare, vet att det är slitgöra och jag kommer inte ha någon fritid men kommer lära mig otroligt mycket, hoppas jag. Ska bara övertala karln att jag ska åka bort 6mån-1 år, fast jag vet inte om jag kan vara borta ifrån han så länge. Men hur som helst ska jag gå klart skolan innan jag letar vidare så förhoppningsvis så kommer det gå bra. Tänk o få hamna hos någon av de större ryttarna. Men sån tur har jag nog inte.
Imorgon har jag skola hela dagen, ska bli intressant sedan ska jag till stallet o härja lite. O på tisdag ska jag till Fidde och rida lite o då ska jag nog vara nere på ridbanan o verkligen rida igenom henne så hon ska vara super trött om det nu går på den hästen.
O jag ska kanske åka o hoppa med henne på torsdag om det passar för Julia, det skulle vara så nice o få prova det men vet inte om jag sitter kvar. Vi skulle gå över en vattenpöl o jag tänkte att hon skulle nog hoppa över den, o jäklar vilket språng höll på att flyga av haha då kan man tänka hur det blir över ett hinder.
fredag 7 maj 2010
Fredag
Har precis kommit hem från jobbet, skönt o få arbeta lite dag o inte bara massa kvällar hela tiden. Även skrivit under papperna för sommarjobb, så 10 veckor heltidstjänst, borde tjäna en lite slant tycker jag :)
Imorgon så bär det av till Örebro på metalallsvenskan, kommer bli nice att komma bort från Falun en stund. Plus att jag inte varit på konsert på länge o Twisted sister ska bli roliga att se :)
Har gjort ett försök till att filma när Julia hoppade med Fidde. Gick inte så bra är inte bra på det där med filmning men är allra första så jag kan bara bli bättre :)
Imorgon så bär det av till Örebro på metalallsvenskan, kommer bli nice att komma bort från Falun en stund. Plus att jag inte varit på konsert på länge o Twisted sister ska bli roliga att se :)
Har gjort ett försök till att filma när Julia hoppade med Fidde. Gick inte så bra är inte bra på det där med filmning men är allra första så jag kan bara bli bättre :)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)