lördag 16 oktober 2010

Lördag

Då var de ett tag sen jag skrev men ska försöka att skriva minst 1 gång veckan, dock inte om de inte finns någonting att skriva om!

Har ganska mycket i skolan, trodde denna kurs skulle vara lite lugnare så jag kunde vila ute mig lite men så är inte fallet. Men det är snart slut på pluggandet, bara 2.5 terminer kvar sedan är det klart!! Är nervös för vad som väntas men ska bli så kul att bli klar och börja arbeta på riktigt!

Imorgon är det heldag i Svärdsjö då det är tävlingar. Hade varit roligt att vara med själv men än så länge är jag bara funktionär. Plus att jag får se alla rida oxå :)

Sedan ska vi till M-berg o äta smörgåstårta cant wait. Evelina fyller år så vi måste ut o gratta henne lite :)

tisdag 12 oktober 2010

Igår hade vi markarbete på lektionen och jag hade med Fidde som verkligen var en pigg häst som saknade broms. De kunde såklart ha gått bättre men det är bara att ta nya tag nästa vecka då vi ska hoppa. Då har hon blivit riden mer så då kanske hon är lite lugnare oxå och kanske inte lika mycket spring i benen som när vi sist hoppade, då de gick lite väl sakta istället haha. Vet aldrig vilket humör hon är på!

Har även pratat med Julia och jag ska anmäla mig till hopptävling på klubben, NERVÖS!!! även om det ska vara låg höjd (50cm) så kommer mina nerver vara på utsidan. Bättre o ta det lite lägre och vara säker än att dra på höga höjder och det går åt helvetet istället. O sen är det clear round så jag kanske får en rosett vem vet:) Blir iallafall två starter på 50 cm o det är första gången som jag ska hoppa banan med henne så jag hoppas det kommer gå bra, om hon är pigg så får jag ta o travhoppa alla hinder istället! är ändå bara en klubbtävling och jag gör det för min skull och ingen annan :)

På måndag tar jag med henne igen och sedan den 2a så är det hoppträning, ska även försöka hinna med o rida en lektion för Kerstin om det finns tid, ska tydligen vara en bra dressyr tränare som är sträng och det kan behövas så Fidde börjar lyssna lite mer på mig.



Ett klipp från gårdagen som min kära syster filmade, sista hoppet var en flygtur o tur att de inte ser ut som jag kände i hoppet haha!

måndag 11 oktober 2010

Måndag

Kanske måste börja uppdatera denna sidan lite oftare igen då det var en evighet sedan jag skrev.

Har ridit Fidde i ett helt år nu, känns inte som det är så länge utan började nyss, det är verkligen den bästa hästen! Tycker om henne mer och mer för varje gång jag rider henne och nu bryr jag mig inte lika mycket om hon fjantar sig, bara att sitta kvar o bestämma lite mer ;) Ska försöka få låna henne i början av november för en klubbtävling, skulle vara kul blir i så fall våran första start tillsammans och det är en hoppträning där innan oxå som jag skulle vilja vara med på. Ska nog skriva upp mig på en annan häst ifall jag inte kan ta med Fidde på tävling, vill inte missa den precis måste skaffa lite mer erfarenheter om jag ska kunna tävla VM om 4a år haha. Har sett de på tv så det är nog inte alltför svårt!
Nej men jag ska försöka börja tävla lokalt efter jul om jag vågar haha finns alltid någon tävling att vara med på och Svärdsjös egna är det 80 cm som lägst och de passar nog mig, men behöver hoppa Fidde lite mer först då hon gör gigantus hoppus, hennes hopp skiljer sig mycket med ridskolehästarnas hopp.

Idag blir det skolan till kl 12 för att börja planera inför nästa uppgift och gå igenom den vi ska lämna in i morgon. Skönt de skulle vara att bli klar tidigit med nästa, då kan jag öva mycket (muntlig som jag hatar) och sedan vara lite fri och plugga inför läkemedelstentan som hänger över mig. Det jobbigaste är att jag har bara 2ggr kvar som jag måste klara den på annars blir de att omregistrera mig på kursen och de blir väl att gå om kanske då eller vi fick inget bra svar av rektorn på det, för vi ska tydligen klara den sa hon. Men tänk om jag måste gå om, då blir de en hel termin till innan jag blir klar:( o jag får inte bli klar med min klass!!! Ne jag ska klara tentan de måste jag göra :) Så håll tummarna den 29 okt!

Har börjat dricka aloe vera få se om de blir nå bra med kroppen med det, de sägs göra under så jag hoppas :) De luktar inte rosor och ser ut som urin men annars helt okej med lite juice till så smakar de knappt någonting eller lite äckel med det får jag väl ta med kosttillskott.

Ikväll blir det ridning, har inte hört med 100% att jag kan ta med Fidde så jag vet inte hur jag ska göra än, släppet var inte färdigt och Åsas hade vi inte fått lånat eller hunnit att fråga om lov, lite drygt att hyra ett släpp. Det hade varit kul att ha med henne för då hade Eva varit med och sett hur fin hon är nu, hon såg henne sist i våras och då var de inte så mycket muskler och sånt på henne som hon har nu :)




Lovade att lägga upp filmerna på Camilla när hon hoppade så bättre sent än aldrig! Camilla o Totte 100cm Falu Ridklubb

söndag 27 juni 2010

Söndag

Nu har jag itne skrivit på länge men har helt enkelt haft fullt upp!

Denna helg har jag varit hästvakt åt Fidde, har gått super bra började med att rida henne på banan på torsdagen. Skulle försöka med dressyrprogram men hon tyckte det var roligare att springa fort o galoppera men lite fixade jag till. Skönt att hon har blivit pigg igen, det känns bättre nu än vad de gjorde förut, hon är inte lika tittig som hon var förut hon har väl börjat lita lite mer på mig. FÖrut vågade jag knappt ha långa tyglar för hon hoppade till för minsta lilla men nu är det mycket bättre som sagt.
Har även ridit Elit till betet så han får vila upp sig nu under sommaren, det förtjänar han, även de andra hästarna på stallet.

Igår red jag en tur i skogen, vart en långtur med mycket galopp i backarna för att träna upp hennes vänster sida. Det enda var att de skulle vara kort galopp men det var nästan omöjligt att få till, mycket fart i henne nu, Kul.

Sedan bar det av till Vassbo för släktträff, dock var det Eas släkt o inte min men vad gör det hade kul. Några kände jag sen tidigare o några nya eller de flesta var nya. Vi spenderade natten där också, mysiga rum o väldigt fint ställe.

På lördagen så åkte vi hem o jag drog iväg till stallet för att rida en vända med Fidde, hon började med att vara trött men efter första galoppen var det svårt att få henne att skritta. Vart samma tur som i fredags, väldigt mysig tur med härligt väder.
Efter det åkte Ea till Hofors med Klubban så jag skulle spendera kvällen själv, passade på att åka till Danholn o grilla med mamma o pappa, mysigt. Sedan lyckades jag bli chaufför till min bror men inte klagar jag, är man nykter får man ställa upp han har kört mig så många ggr.

Nu sitter jag vid datorn o degar, ska snart byta om o dra upp till stallet o rida Fidde, tänkte ta banan idag så jag får jobba igenom henne. Ska köra lite dressyrprogram o galoppombyte tänkte jag fast det blir väl att försöka få henne att skritta istället haha.
O i kväll så kommer hon flyttas till Hosjö, så får se vart det är, dock är det bara ca 2veckor men kul att se lite nya stället o har för mig Julia sa att de fanns ridbana om inte så är det inte långt till Danholn för att rida på den banan heller o slipper rida på vägen bara en lite bit annars finns det släpp!


Hojj

söndag 13 juni 2010

Idag så har jag varit ute i skogen och ridit, hade med mig Lucky som sällskap mysigt med någon att prata med. Fidde ville inte direkt lyda order om att bara skritta utan trav o väldigt kort galopp försökte hon med lite titt som tätt, fast det är bra för hon har känts lite seg.

I helgen har jag spenderat i Svärdsjö på tävlingarna eller i lördags var jag där. Kul att få se Camilla o Totte hoppa, försökte ta lite kort men jag suger på det där o få med hästen i sprången men fina kort på hindren vart det. Sedan var även Julia o Fidde med o hoppade o då valde jag att filma istället så jag fick med alla språng. Sedan har det inte hänt så mycket i helgen utan tittat på film o myst helt enkelt, sen har det inte varit så fint väder för att hitta på någonting heller. Lider lite med studenterna som fick så dåligt väder men det kunde varit värre.

Imorgon börjar jag jobba på storstäd, ska bli intressant om jag kommer trivas är ändå 10veckor jag ska vara med alla de personerna. Men vad jag har hört så är de snälla o har bra sammanhållning, o det är positivt. Men jag borde sätt igång med att göra min paj så jag har matlåda med mig, kanske kan vara bra om jag ska jobba hela dagen.

Sedan på kvällen ska jag till stallet o rida, ska få ta med mig Fidde då på markarbetet. Jag hoppas det går bra både med ridningen och lastningen men har gjort det de senaste gångerna så varför skulle det krångla nu.



Julia och Fidde i Svärdsjö 12 juni. 1.00m

måndag 31 maj 2010

Måndag

Har kommit hem från stallet, gick bra att rida förutom att hon vad väldigt trött.
Blev mycket jobb med vänster galopp som hon har lite svårt med, o jag har svårt att få henne att fatta galoppen men har gått bra de senaste gångerna så det känns bra.
Hade till och med Ea med mig upp till stallet, dock med säkert avstånd från Fidde, men han vågar nog snart klappa henne en gång.

Snart blir det mat, lasagne står på menyn, mums. Sedan ska jag bege mig till Svärdsjö för stenplockning och hoppning ska bli kul. Tråkigt att det bara är 2ggr kvar att rida sen är det sommaruppehåll fast jag har Fidde att rida hur mycket jag vill.

Imorgon ska jag åka till verkstaden med pärlan som måste lagas, inte kul att åka runt med en bil som låter som en traktor. Sedan ska jag cykla hem så får Ea åka o hämta bilen för jag ska åka och jobba en stund på kvällen. Skönt med lite extra pengar men börjar ju snart med sommarjobb, så vi borde överleva sommaren oxå :)

På torsdag ska jag springa blodsomloppet, eller gå det med Jessika o Louise, tror att Mattias o Nicklas också skulle gå så det kommer bli mysigt plus att vi ska äta picknik efteråt.

På fredag står det bio på schemat med Mia, Sex and the City ska vi se får se om den är lika bra som ettan eller inte.

Sedan ska jag vara hästvakt o gå ned på Falukalaset en stund oxå, vet inte hur jag ska hinna med plus att jag ska ha lite sommarlov också.

lördag 29 maj 2010

Lördag

Nu har jag inte skrivit på länge så det är väl dags igen :)

Har äntligen fått sommarlov då Hanna och jag gjorde klart arbetet igår, skönt nu är det 2 veckor ledigt innan jag börjar jobba i 10 veckor, så nice!!

Har varit och ridit en del oxå, i vecka var jag i skogen o red ca 1h med både skritt och trav, försöker hitta nya vägar att rida men går inte så bra än. Avslutade lite på banan för att rida igenom henne riktigt och öva på galoppen och det gick galant, inte en enda gång det vart fel, härligt med sådana dagar. Men det är någonting jag ska öva på, ska iväg och rida imorgon så då blir de mycket träning för na :) O ska även vara hästvakt nästa helg, tycker det är riktigt kul att ta hand om henne flera dagar i rad, längtar tills jag får en egen häst verkligen :)

Idag ska jag vara hemma o slappa med Eurovison song contest, riktigt kul att vi inte tog oss till finalen för då förstår kanske folket att det inte går att skicka vem som helst haha. Salem Al Fakir hade kommit till finalen iallafall. Ne jag hoppas på Turkiet tror jag utav alla eller den där Dripp Dropp låten.

Det tråkigaste som har hänt denna vecka är att Paul #2 har avlidit :'( Hur ska Slipknot bli efter detta? Verkligen sorgligt...