söndag 9 januari 2011

Då har jag genomfört ännu en tävling, superkul vill bara ut mer nu!
Fick en rivning annars gick det bra, kunde ridit på lite mer men jag håller hellre tillbaka men det ska ändras på framöver. Har hunnit pratat lite med Julia och kanske kan börja hoppa o träna lite mer om vi flyttar henne. Hon behöver verkligen få känna på lite bommar mer ofta så hon inte blire helt knasig i skallen så fort de är framme. Hon älskar att hoppa så man kan förstå henne :)



Jag o Tintin, är väl inte den bästa ritten men jag tog mig runt!

torsdag 6 januari 2011

Torsdag

Nu har jag kommit hem från praktiken, fick gå hem lite tidigare då de inte var så mycket att göra. Att sitta i fikarummet och titta på tv resten av kvällen är kanske inte det mest givande. Skönt att komma hem också även fast jag supertrivs på avd.

Hann rida Fidde innan jag skulle iväg oxå. De var nästan bara trav som stod på schemat, måste få bort lite av hennes överskottsenergi. Vart såklart galopp också, valde att rida lite längre för att få chansen att galoppera upp för en lite längre backe, så underbart att bara stå i lättsits och galoppera för Fidde har riktigt fin galopp stora kliv kan hon få till. Men lite koko är hon allt, för hon ville inte riktigt lyssna på mig utan galopp och springa fort var henne melodi, så underbar. Jag är väldigt glad att hon står med alla benen i backen och inte drar iväg utan hon sköter sig.
Men det finns en sak som jag måste träna på och det är vid galoppfattningen så kastar hon med huvudet och de känns som hon håller på att ramla och jag flyger som en vante, känns de som. Jag vet inte varför hon har börjat med det eller hur jag så få bort det. Försöker tänka framåt i de situationerna samt att vara stilla i handen, inte lätta eller ta i tygeln. Men de hjälper inte riktigt. o när jag rider så är jag försiktig med handen också, jag sitter inte och drar. Nån som har tips?

Imorgon ska jag till praktiken igen, 6.45-15.30 samma patienter som idag.

Längtar tills på söndag då ska jag tävla på bästa Tintin, hade varit skoj o tagit med Fidde men vill inte ut när det är snö och det är superhalt uppe vid stallet så jag knappt kommer iväg, för de är inte världens snabbaste på att ploga däruppe.

I feb så kanske Fidde kommer flyttas *hoppas* skulle vara super bra att få tillgång till ridhus så det går att rida ordentligt även på vinter. Sommaren är inga problem vid stallet som hon står i just nu men nu på vintern, finns ingenstans att ta vägen och då får hon supermycket energi och knasig i huvudet. Fast jag skulle vara nöjd med bara en ridbana men Julia vill ha lite mer och det klagar jag inte på :) Vem vet kanske finns bra dressyr eller hopptränare som kommer dit och jag får vara med på Fidde, skulle vara så nice. Vill utvecklas med henne för hon måste nästan vara den bästa hästen :)

Hittade lite information om henne också
http://www.blup.se/sv-se/horses/149336-midnight-miracle-swb

onsdag 29 december 2010

Onsdag

Då har jag inte skrivit igen som vanligt men har helt enkelt inte riktigt med tid med bloggen känns de som just nu.

Sista vecka denna termin på ridningen har bestått av hoppning, en av gångerna gick det inget bra men de andra två gångerna kändes super bra! Är helt klart nöjd med avslutet har kunnat hoppat ca 80-90cm och det har varit okej höjder!

Imåndags var jag på hoppträning och det gick också väldigt bra, nu ska jag ta med mig det till nästa termin igen. O förhoppningsvis så kommer Fidde att flytta i feb till ett stall med ridhus, kanske kan börja med lite regelbunda hoppträningar då. De skulle vara kul att kunna träna för Fars oxå. Vad mycket jag vill haha.

Jag har iallafall fått en superbra julklapp, värmefilt så nice eftersom jag brukar frysa hela dagarna! Dock har de blivit lite konstigt för jag har dragit ned elementet till grad 2/5 och tycker det är asvarmt här hemma, har till och med öppnat fönstret idag för de är så varmt. Jag har oftast haft 25 grader här hemma och tyckt det är kallt så det är lite konstigt!

Imorgon upp till stallet och ev rida Fidde beroende på hur galen hon var idag för Julia sedan förbi mormor på sjukhuset och tvätta, behöver städa, träffa Emma, planera nyår samt handla. Jag vet inte riktigt hur jag ska hinna med allt. Men på nått konstigtvis så går väl det med!

tisdag 14 december 2010

Tisdag

Har inte skrivit på länge men det är för att
1- har en dator som låter väldigt högt, nån fläkt som inte är riktigt frisk. Har man musik på högsta nivå så överröstar jag ändå inte fläkten! Det är inte helt bra än men nu går det att ha den igång ett litet tag.
2- Varit mycket på praktiken, händer saker hela tiden och orkar inte starta datorn o skriva ytan tar en lugn kväll framför tvn med sambon istället.
3- Ridit Fidde väldigt mycket så jag prioriterar bort bloggen igen :)
4- är sjuk

Igår var jag till Svärdsjö o red, var inte alls höga hinder men hade lite av panik och höll p åatt ramla av och kände mig allmänt skitkass på att rida haha. Visste inte ens hur man gjorde halt! Ne men såna dagar har man, hoppade en bana på slutet och det gick bra, tappade stigbygeln 1 gång annars så gick de fin fint, skönt att avsluta bra!
Ska rida igen på ons och då i hoppgruppen, hoppas de kommer gå bra!

Nu snart ska jag till praktiken och ha halvtidsbedömning. Kan inte fatta att snart är praktiken slut, känns som det var nyss jag började. Vill vara kvar här o inte tillbaka till skolan!
Efteråt så ska jag till M-berg och spendera natten, Ea är hundvakt då de är borta så jag får vara snäll flickvän och åka dit o hålla han sällskap, känns lite drygt när jag ska upp tidigt imorgon men en gång borde inte göra någonting.

På lördag är jag bjuden på middag, ska bli kul jag hoppas verkligen att jag hinner bli frisk tills dess, men annars finns det väl alltid lite värktab att ta :)

torsdag 25 november 2010

Torsdag

Denna vecka har innehållit allt möjligt roligt :)
Var iväg på ridning i måndags o hoppade 85cm, vilket är väldigt högt för min del så jag var supernöjd plus att jag inte har ridit Lotus som jag hade på nåstan en hel termin. Men snacka om vilken skillnad emot Fidde, Lotus fick jag lov att rida på haha eller han är inte så snabb av sig så det gäller att driva på han och inte sluta med det för då lägger han av så jag hade träningsvärk efter det. Fidde är det bara nästan att sitta och tänka vad jag vill göra så gör hon det, helt underbar häst:)
Tisdagen så hade jag första dagen på praktiken, fick vara med och ta emot alla akuta patienter mycket intressant och det var inte en enda lugn stund. Det är väldigt mycket att ta in men tror det kommer gå bra dessa veckor :)
Onsdagen så hade jag och min handledare ansvar för 4a patienter och det var också fullt upp hela dagen, men sjukt roligt men väldigt förvirrande än, men jag kommer nog in i rutinerna snart hoppas jag :)
Idag så var vi på akutintaget igen och det var väldigt lugnt i början så vi gick runt och hjälpte alla möjliga, träffa lite nya patienter. Valde även en patient att skriva mitt arbete om, ska bli intressant och dyka djupare i sjukdomarna och behandlingarna till dem :)
Har även fått provat satt nål samt tagit massa prover men upptäcker att jag verkligen behöver träna mer på det, men de får jag nog det är alltid något prov som måste tas :)

Nu har jag precis kommit hem från stallet och en lite kortare tur i skogen eller börja i skogen och sedan red jag på parkeringen då militärerna vägrar inse att de inte ska ha skjutövning när jag vill rida! Men det gick bra att rida även fast det var första gången jag red i mörkret och jag är super mörkrädd, hade jag inte haft Fidde med mig så hade jag aldrig vågat ;)
Jag måste bara säga att det är verkligen världens bästa häst, blir mer och mer kär i henne, helt underbar!! Vet aldrig vilket humör hon är på, hon är expert och vara super dryg när en själv är lite trött och sliten o är man inte med hela tiden så blir de lite bus men det får man ta tycker jag:)

Nu blir det lite torsdagsmys med sambon och den innehåller Robinson och taco!!! MUMS

lördag 20 november 2010

Igår var jag ute o red på Fidde, då jag inte är riktigt säker på om de har skjutövning fortfarande på militärområdet så valde jag att rida på parkeringen för att verkligen arbeta med hennes form, ville inte rida nedåt för där var de massa skidåkare och Fidde går inte riktigt ihop med dem när jag rider:) De var några som kom en bit bort ifrån parkeringen och varje gång spände hon upp sig och det gick nästan inte att få ned henne i form igen men skam den som ger sig! Förstår inte hur hon kan tycka att skidåkare är farliga plus att de åker precis bredvid hennes hage så hon borde inte vara fjantig men de är bara att försöka arbeta bort :) Hon kändes väldigt spänd och var pigg men efter mycket arbete så skötte hon sig super och gick jättefint mot slutet, dock valde jag att inte lägga in galopp denna gång men de får bli nästa gång.
Idag ska vi iväg på Jackes och Emelies fest, kommer bli superkul hoppas jag, plus att de kommer vara massa folk där så de kan inte bli tråkigt i alla fall :) Jag har valt att vara fotbollsspelare men sen hur min sminkning o håruppsättning blir har jag ingen aning om, blir väl de vanliga gamla tråkiga om jag känner mig rätt haha.



Fiddes och min första start, dock bara 50 cm men blir högre nästa gång :)

lördag 13 november 2010

Då har denna vecka snart passerat bara härliga helgen kvar :)

Hela veckan har jag varit ute på akutspår och började med introduktion på måndagen, var intressanta föreläsningar!
Tisdagen var jag vid ambulansen här i Falun, vart tur och retur Uppsala och hämtning av patient var inte så jätteroligt men fick iallafall en bra inblick i ambulansen och vad som finns, sedan fick jag vara med på en utryckning som avslut på den dagen
Onsdagen var jag på IVA, såklart så började den dagen lungt, de hade haft 9 patienter under dagen men när jag kom dit så var det bara 2st. Fick lära mig mycket om maskinerna och vad alla används samt hur behandling ser ut för dessa patienter. Mot kvällen så gick jag över till UVA och där var de lite mer spring och hände lite mer, så det var roligt att få se båda två ställen för att få en bättre inblick.
Torsdagen spenderades på akuten och jag trivdes där, fick sätta nål på mina första patienter och 2/3 gick bra så jag borde få godkänt haha. Gick med en jättetrevlig USK och SSK, så fick chansen att se hur de båda arbetar samt att jag fick vara med barnsjuksköterskan och se hur bemötandet och behandling av barn ser ut, väldigt intressant. Hann att se väldigt mycket på så kort tid jag jobbade till och med över för jag tycket om det stället, men bara 1.5h haha.
Fredagen var jag i skolan hela dagen och hade HLR, väldigt intressant att vet hur jag hanterar hjärtstopp hos barn, allt från spädbarn till tonåring (vuxna hade vi i tidigare termin). Samt hur en defibrillator fungerar. Börjar mer och mer se fram emot att bli klar och få ut och börja arbete, det är bara ett år kvar sedan är jag klar wiie, men ska vidareutb mig oxå, kanske barnmorska eller någonting annat men mer plugg har jag räknat med!

Idag så blir det väldigt lungt ska sitta med mina uppgifter nån timme till, sedan blir det att skjutsa sambon som tydligen ska ut på fest och jag får inte vara med :)
Blir väl någon film till kvällen någon som har förslag?

Ne nu måste jag sätta igång att läsa lite till!