Helgen i Skåneland har varit toppen! Trodde verkligen inte jag skulle klara av 3 dagars fylla men de gjorde jag! Dock fick jag en rejält bakfylla på söndagen, då mådde jag verkligen inte bra!
Torsdagen började med att vi åkte ifrån Falun ca 14 och begav oss till Malmö. Vi var framme ca 22-22.30 och då var de bara att öppna första cidern. De var en rolig och trevlig kväll, träffade lite nya människor och även folk vi träffade förra året. Vi avslutade festen runt 3 tiden, då alla insåg att vi skulle upp tidigt för att ta oss till Ystad.
Innan vi åkte till festen på fredagen så stannade vi för handling av alkohol till helgen och lite leksaker som skulle användas till lekarna på lördagen. Vi var väl framme vid fest runt 14 tiden. Då hade de redan börjat ramla in lite folk. Var bara att öppna cidern och fortsätta festen!
De hände inte så mycket mer än att vi satt o pratade och stojade hela kvällen o natten, eller Ea o jag gav upp runt 02 då de knappt gick att hålla ögonen öppna. Var lite roliga saker som hände under natten, när de flesta hade fått i sig rejält mycket alkohol men de ska nog inte nämnas, De som händer på gillesfest stannar där !
Jag kunde knappt sova under natten, låg obekvämt, drog kallt o Ea snarkade som bara den men lite sömn tror jag att jag fick iallafall.
Lördagen bestod av alkohol och liknade som på fredagen. Dock hade vi lite lekar och såklart var mitt lag bäst och vi fick medalj för vår insats, dock var de några dåliga förlorare med som tycket att en av vår lagmedlem var dopad. Men jag tycke vi vann rättvist!
På natten bestämde sig jag o Lou, plus några till att bege oss till stranden för att checka läget på en annan fest. De var bra musik o snälla människor men vi begav oss ganska snabbt tillbaka till vår fest. Vi höll väl igång till 3-3.30 tiden.
Var inte så kul att säga hejdå på söndagen, faan kommer sakna alla vissa lite mer än andra! Men nästa år ska festen vara i Falun och då slipper vi sitta och åka 150 mil, och vi ska ha en rejäl brakfest då!! Vi satt o smidde lite planer i bilen på väg hem.
Just ja vi stannade och åt lite mat i Jönköping och snacka om vacker stad, längtar mer och mer tills vi kan flytta dit!!!
Här kommer lite bilder från helgen!
måndag 1 augusti 2011
lördag 23 juli 2011
Då har jag vaknat efter nattens arbete. Gick väldigt bra att hålla mig vaken , trodde de skulle vara jobbigare. Men var väldigt skönt att få komma hem och sova efter arbetet.
De ringde nu idag och frågade om jag kan jobba i natt igen, och det är väl klart jag ställer upp. Så de blir till att göra en natt till, får se hur jobbigt det blir denna. Jag hoppa på en lika bra och lugn natt igen som de har varit denna natt.
Ska snart bege mig till Fidde och rida henne lite på banan, sedan ska jag väl försöka att sova lite till innan jag lär åka och jobba.
Imorgon ska jag rida Fidde, hämta svärmor och ta en fika på nått mysigt ställe med sambon så de måste vara fint väder!
De ringde nu idag och frågade om jag kan jobba i natt igen, och det är väl klart jag ställer upp. Så de blir till att göra en natt till, får se hur jobbigt det blir denna. Jag hoppa på en lika bra och lugn natt igen som de har varit denna natt.
Ska snart bege mig till Fidde och rida henne lite på banan, sedan ska jag väl försöka att sova lite till innan jag lär åka och jobba.
Imorgon ska jag rida Fidde, hämta svärmor och ta en fika på nått mysigt ställe med sambon så de måste vara fint väder!
onsdag 20 juli 2011
Igår var jag till Fidde och red på banan. Har blivit mycket ridning där men jag hittar inte så bra i skogarna där hon står nu och sen är jag inte där så ofta så då kan jag lika gärna passa på och rida lite mer dressyr. Plus att jag har ridit utan stigbyglar nu varje gång, tycker de blir bättre och bättre, jag vinglar inte alls eller lite såklart, det enda är att hon inte kan trava alltför fort då skumpar jag mycket haha. Men det tar sig och det som är viktigast.
Hon skötte sig jättebra igår, gjorde allt jag bad om, det enda var att hon inte var så pigg utan lite lat men de ordnade till sig det med!
Idag ska jag bara slappa tills att jag åker till jobbet, har inte bestämt om jag ska gå eller cykla, får upp plusen mer med cyklingen men rör på mig längre om jag går. Sen är det riktigt skönt att gå hem efter jobbet, och kunna varva ner medan jag går för att snabbt komma i säng eftersom jag ska upp tidigt imorgon.
Jag har tagit åt mig nattarbete också, känns lite läskigt vettesjutton hur jag ska orka hålla mig vaken men kanske är lättare när jag är på jobbet vem vet. Det dummaste är att det är fredag natt, o vi skulle vara husvakt men då får sambon sova där själv denna gång. Men eftersom jag är tog åt mig fredag natt så får jag vara ledig på torsdag så de blir långledig innan gillesfesten, NICE!
Då är jag ledig tor-mån det kommer bli asnice för vi har bestämt att åka under torsdag natt till ystad, för några var inte morgon människor och ville kliva upp och åka runt 4-5 på fredag morgon haha. De kommer nog bli en jobbig bilfärd, 5 st personer i en normalstor bil, fast finns de hjärterum finns de stjärtrum :) Ner kanske blir lättare, jag vet att jag kommer sova säkert hela vägen om jag inte måste köra dvs. Fast jag har sagt att jag inte vill köra under natten då jag har lätt att bli väldigt trött och känner att jag inte kan hålla mig vaken om alla andra ligger och sover. Men det visar sig vad jag vet så är de iallafall 4/5 som har körkort så det borde ordna sig på någe viss.
Tänkte bjuda på lite bilder på stället där Fidde står, är så sjukt mysigt!
Stallet plus lite av ridbanan
Stallet+huset
Maskot, en av hästarna Fidde får sällskap av
(Pontus stod inne i stallet fick ej bra bild)
Ridbanan
fredag 15 juli 2011
Idag har jag spenderat förmiddagen i Borlänge med Mia, gick på kupolen och tittade i lite affärer. Köpt med mig 2 tröjor hem, skitsnygga! Dock hade jag lovat Ea att jag inte skulle men hallå hur ofta är jag på Kupolen :)
Vi avslutade med att ta en fika och vänta på Ea som skulle komma o hämta mig, så han fick sig lite fika han med innan vi skjutsade hem Mia. Passade på att springa upp till henne en stund o satt o snackade. Uppskattas mycket!
Ja de regnade såklart hela dagen idag, inte så kul att cykla ner på stan utan regnkläder, såg ut som en dränkt katt haha!
När vi kom hem bytte jag om till ridkläder och begav mig till Fiddeluring. Tänkte jag skulle jobba henne mycket och få bort lite energi, då vi inte gör så mycket mer än skrittar och travar lite. Men Fidde hade lite andra planer, hon var hel tokig när jag ledde in henne från hagen, spänd som en fjäder och hoppade till för minsta rörelse. I stallet gick de bra att ta hand om henne men när jag skulle ut på banan o rida var hon tokig igen. Tänkte att jag skulle leda runt henne lite så hon fick lugna ner sig lite. Men de gick inte, i ett hörn av banan var hon helgalen, men skam den som ger sig. Jag tänkte jag inte ger mig förens hon kunde gå förbi hörnet utan att flyga i luften. Efter en stunds kämpade gick hon upp på bakbenen och höll på! Helt galen som sagt. Inte varit med att hon har betet sig såhär förut. Men jag valde att sitta upp på henne en stund och känna. Men hon gick inte framåt när jag drev med benen backade hon fort o kastade sig, flög i luten så fort någonting lät eller rörde sig, använde jag sporrarna vart hon värre. Gick inte att ta i tyglarna. Så jag "gav" upp och hämtade longeringslinan istället, men då sprang hon som en tok och höll på att springa över mig, fortsatte med att kasta sig och fjanta.
Satte uppe en stund till och hon var lite mer kontrollerat men fortfarande galen. Tillslut ringde jag Julia om att få lite tips och efter lite mer "hårdare" ridning fick jag henne fin de sista 10 min men de tog 45-50 min kämpande innan jag fick till 10 min bra ridning, inte illa haha.
Imorgon ska jag försöka att rida igenom henne och få till ridningen mycket bättre redan från början :)
Ne nu blir de att sova en stund innan väckarklockan ringer
Vi avslutade med att ta en fika och vänta på Ea som skulle komma o hämta mig, så han fick sig lite fika han med innan vi skjutsade hem Mia. Passade på att springa upp till henne en stund o satt o snackade. Uppskattas mycket!
Ja de regnade såklart hela dagen idag, inte så kul att cykla ner på stan utan regnkläder, såg ut som en dränkt katt haha!
När vi kom hem bytte jag om till ridkläder och begav mig till Fiddeluring. Tänkte jag skulle jobba henne mycket och få bort lite energi, då vi inte gör så mycket mer än skrittar och travar lite. Men Fidde hade lite andra planer, hon var hel tokig när jag ledde in henne från hagen, spänd som en fjäder och hoppade till för minsta rörelse. I stallet gick de bra att ta hand om henne men när jag skulle ut på banan o rida var hon tokig igen. Tänkte att jag skulle leda runt henne lite så hon fick lugna ner sig lite. Men de gick inte, i ett hörn av banan var hon helgalen, men skam den som ger sig. Jag tänkte jag inte ger mig förens hon kunde gå förbi hörnet utan att flyga i luften. Efter en stunds kämpade gick hon upp på bakbenen och höll på! Helt galen som sagt. Inte varit med att hon har betet sig såhär förut. Men jag valde att sitta upp på henne en stund och känna. Men hon gick inte framåt när jag drev med benen backade hon fort o kastade sig, flög i luten så fort någonting lät eller rörde sig, använde jag sporrarna vart hon värre. Gick inte att ta i tyglarna. Så jag "gav" upp och hämtade longeringslinan istället, men då sprang hon som en tok och höll på att springa över mig, fortsatte med att kasta sig och fjanta.
Satte uppe en stund till och hon var lite mer kontrollerat men fortfarande galen. Tillslut ringde jag Julia om att få lite tips och efter lite mer "hårdare" ridning fick jag henne fin de sista 10 min men de tog 45-50 min kämpande innan jag fick till 10 min bra ridning, inte illa haha.
Imorgon ska jag försöka att rida igenom henne och få till ridningen mycket bättre redan från början :)
Ne nu blir de att sova en stund innan väckarklockan ringer
onsdag 13 juli 2011
I lördags bestämde sig jag, Ea o Danne för att åka ned till Karlstad. Planen var att Camilla skulle med så jag inte behövde vara själv med alla killarna haha, men hon bangade. Så vi tog med oss Peter istället.
De var en riktigt rolig kväll, vet inte hur länge vi var uppe men lite tråkigt att vi inte begav oss till krogen, hade varit roligt när man för en gångs skull var i Karlstad över natten. Vi sov iallafall hos Sam och träffade Magnus, Mikael o Hellman(?) o några till men de drog på krogen så jag kommer inte ihåg namnet. Var som sagt en riktigt rolig och trevlig kväll!
På söndagen mådde jag verkligen inte bra, inte ens samrin hjälpte för magen. Hade ont, trött och mådde allmänt dåligt hela söndagen. Dock var de relativt skönt att sitta i en bil 3 h då, kunde passa på att sova hela tiden.
Denna vecka består av bara jobb, är ledig fredag den enda dagen. Dock mår jag inte så bra nu har en huvudvärk som har suttit i snart 2 veckor och vill inte släppa, det hjälper inte med att ta huvudvärkstabletter. Börjar bli irriterad! Känns dumt o ringa VC för att jag har lite ont i huvudet, men är inte roligt och ha de hela tiden. Kanske börjar få migrän eller nåt?! Vet inte riktigt om jag ska ta mig till jobbet idag eller inte, med denna värk så känns de inte så roligt men o andra sidan har jag någonting för mig så känner jag inte att jag har huvudvärk.
I helgen kommer jag att jobba sedan ska jag vara hästvakt åt Fidde, då Julia ska bort. Ska försöka tvinga med mamma o pappa när jag ska rida ut på lördagen, de kan antingen gå eller cykla för jag ska bara skritta henne ändå, lite trav men inte så mycket.
Hon känns bättre och bättre för varje gång jag rider henne och det känns riktigt bra, snart så kanske vi kan börja jobba henne riktigt ordentligt!
Ne nu ska jag krypa ner i mörkret igen innan jag avlider av värken!
De var en riktigt rolig kväll, vet inte hur länge vi var uppe men lite tråkigt att vi inte begav oss till krogen, hade varit roligt när man för en gångs skull var i Karlstad över natten. Vi sov iallafall hos Sam och träffade Magnus, Mikael o Hellman(?) o några till men de drog på krogen så jag kommer inte ihåg namnet. Var som sagt en riktigt rolig och trevlig kväll!
På söndagen mådde jag verkligen inte bra, inte ens samrin hjälpte för magen. Hade ont, trött och mådde allmänt dåligt hela söndagen. Dock var de relativt skönt att sitta i en bil 3 h då, kunde passa på att sova hela tiden.
Denna vecka består av bara jobb, är ledig fredag den enda dagen. Dock mår jag inte så bra nu har en huvudvärk som har suttit i snart 2 veckor och vill inte släppa, det hjälper inte med att ta huvudvärkstabletter. Börjar bli irriterad! Känns dumt o ringa VC för att jag har lite ont i huvudet, men är inte roligt och ha de hela tiden. Kanske börjar få migrän eller nåt?! Vet inte riktigt om jag ska ta mig till jobbet idag eller inte, med denna värk så känns de inte så roligt men o andra sidan har jag någonting för mig så känner jag inte att jag har huvudvärk.
I helgen kommer jag att jobba sedan ska jag vara hästvakt åt Fidde, då Julia ska bort. Ska försöka tvinga med mamma o pappa när jag ska rida ut på lördagen, de kan antingen gå eller cykla för jag ska bara skritta henne ändå, lite trav men inte så mycket.
Hon känns bättre och bättre för varje gång jag rider henne och det känns riktigt bra, snart så kanske vi kan börja jobba henne riktigt ordentligt!
Ne nu ska jag krypa ner i mörkret igen innan jag avlider av värken!
torsdag 30 juni 2011
Shit vilket härligt väder det har varit de senaste dagarna!! O de fortsätter idag, jag bara älskar solen och skulle kunna ligga o sola i flera timmar, dock tycker inte min hud om det o blir alldeles röd och gör ont :)
Nu ska jag snart ner till kära bror och låna hans bil för att åka till stallet och ta fidde på en ridtur, det är väldigt varmt men jag ska bara skritta så de borde gå bra. Sedan bär det av till föräldrarna för att sola ett tag innan jag lär åka tillbaka med bilen till bror som ska jobba. Är drygt att vi bara har en bil och den tar Ea till sambon, jag cyklar så mycket jag kan men inte över 1 mil i denna stekande hetta!
Nu ska jag snart ner till kära bror och låna hans bil för att åka till stallet och ta fidde på en ridtur, det är väldigt varmt men jag ska bara skritta så de borde gå bra. Sedan bär det av till föräldrarna för att sola ett tag innan jag lär åka tillbaka med bilen till bror som ska jobba. Är drygt att vi bara har en bil och den tar Ea till sambon, jag cyklar så mycket jag kan men inte över 1 mil i denna stekande hetta!
tisdag 28 juni 2011
Tisdag
En sak förstår jag inte, hur kan hästmänniskor ha tid med annat? haha
Jag har varit hästvakt åt Fidde hela helgen, jobbat alla dagar utom fredag (då åkte jag med Ea i lastbilen, så jag var inte helt ledig). Har varit helt slut när jag kommit hem på dagarna, o då ska man ta sig tid till sin andra hälft samt ha tid till vännerna (förlåt att jag är dålig att höra av mig). Jag ska fixa fram lite till timmar på dygnen om de ska gå ihop!
Jag hann iallafall rida Fidde två dagar i helgen, så himla underbart att sitta på hennes rygg igen, nu får hon hålla sig borta ifrån skador så vi kan sätta igång henne riktigt igen! Hon är supertunn så jag kände mig väldigt tung att rida henne, hon har väldigt lätt att tappa allt när hon får mindre mat (det som är dumt med henne) Men det positiva är att hon bygger snabbt upp sina muskler igen bara vi sätter igång henne.
Hon var i alla fall på tårna medans jag red men så fort vi kommer till parkeringen så lugnar hon sig, dock var en raggarbil som stod o gasade väldigt farligt, men jag börjar kunna hantera hennes stress lite bättre, blir inte själv helt uppstressad av henne utan kan behålla mitt lugn.
Det var faktikst första gången jag red Fidde först efter att hon har stått så pass länge, känns väldigt bra för mitt självförtroende!
En dag fick hon "vila" då hon o Ballerina sprangrunt och jagade varandra i hagen, de var inte lugnt fin galopp utan fort gick det så Fidde satte sig på rumpan i en av svängarna. Plus att de skulle upp bland stenarna o springa, inte undra på att hon får sår lätt! Men efter ca 30 min fick jag tag på henne och när jag skulle gå ut sprang Ballerina ut i full galopp. Så jag fick kasta in Fidde o sedan jaga Ballerina runt stallet, tur kom de cyklister som hjälpte mig. Inte kul o ha en lös unghäst vid vägen, en som inte bryr sig om bilar heller! Tur att de gick bra.
Söndagen reda jag inte heller men då vara Camilla med upp och vi tog Fidde o Ballerina på en promenad, var ute drygt en timme, första gången Ballerina fick vara ute och gå lite i skogen. Hon skötte sig utmärkt vara bara några gånger hon gick upp på bakbenen men Camilla har lite koll och ordnade till allt :) Efteråt så var hon väldigt trött, tar mycket på krafterna på henne när hon får vara ute, hon ville knappt gå ut i hagen utan stanna i stallet och sova.
Igår jobbade jag kväll, sjukt mycket att göra, överbeläggningar överallt och patienter som är dåliga, lite jobbigt att jag inte kommit in i allt än utan får springa extra vändor och sånt men de blir väl bättre o bättre!
Idag jobbar jag oxå kväll, men nu ska jag cykla till bror och låna hans bil för att åka till mamma o pappa och mata katterna sedan kanske svänga förbi Fidde o ge henne en morot. På lördag flyttar hon till sommarbete, blir lite längre att åka men finns tillgång till ridbana så de blir asnice!
Jag har varit hästvakt åt Fidde hela helgen, jobbat alla dagar utom fredag (då åkte jag med Ea i lastbilen, så jag var inte helt ledig). Har varit helt slut när jag kommit hem på dagarna, o då ska man ta sig tid till sin andra hälft samt ha tid till vännerna (förlåt att jag är dålig att höra av mig). Jag ska fixa fram lite till timmar på dygnen om de ska gå ihop!
Jag hann iallafall rida Fidde två dagar i helgen, så himla underbart att sitta på hennes rygg igen, nu får hon hålla sig borta ifrån skador så vi kan sätta igång henne riktigt igen! Hon är supertunn så jag kände mig väldigt tung att rida henne, hon har väldigt lätt att tappa allt när hon får mindre mat (det som är dumt med henne) Men det positiva är att hon bygger snabbt upp sina muskler igen bara vi sätter igång henne.
Hon var i alla fall på tårna medans jag red men så fort vi kommer till parkeringen så lugnar hon sig, dock var en raggarbil som stod o gasade väldigt farligt, men jag börjar kunna hantera hennes stress lite bättre, blir inte själv helt uppstressad av henne utan kan behålla mitt lugn.
Det var faktikst första gången jag red Fidde först efter att hon har stått så pass länge, känns väldigt bra för mitt självförtroende!
En dag fick hon "vila" då hon o Ballerina sprangrunt och jagade varandra i hagen, de var inte lugnt fin galopp utan fort gick det så Fidde satte sig på rumpan i en av svängarna. Plus att de skulle upp bland stenarna o springa, inte undra på att hon får sår lätt! Men efter ca 30 min fick jag tag på henne och när jag skulle gå ut sprang Ballerina ut i full galopp. Så jag fick kasta in Fidde o sedan jaga Ballerina runt stallet, tur kom de cyklister som hjälpte mig. Inte kul o ha en lös unghäst vid vägen, en som inte bryr sig om bilar heller! Tur att de gick bra.
Söndagen reda jag inte heller men då vara Camilla med upp och vi tog Fidde o Ballerina på en promenad, var ute drygt en timme, första gången Ballerina fick vara ute och gå lite i skogen. Hon skötte sig utmärkt vara bara några gånger hon gick upp på bakbenen men Camilla har lite koll och ordnade till allt :) Efteråt så var hon väldigt trött, tar mycket på krafterna på henne när hon får vara ute, hon ville knappt gå ut i hagen utan stanna i stallet och sova.
Igår jobbade jag kväll, sjukt mycket att göra, överbeläggningar överallt och patienter som är dåliga, lite jobbigt att jag inte kommit in i allt än utan får springa extra vändor och sånt men de blir väl bättre o bättre!
Idag jobbar jag oxå kväll, men nu ska jag cykla till bror och låna hans bil för att åka till mamma o pappa och mata katterna sedan kanske svänga förbi Fidde o ge henne en morot. På lördag flyttar hon till sommarbete, blir lite längre att åka men finns tillgång till ridbana så de blir asnice!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
