tisdag 10 juni 2014

Nystart, och min viktresa

Då ska jag försöka börja blogga igen!

Har tendens att "glömma" bort att skriva och sen finns det inte tid emellanåt heller!

Nu ska jag börja min nya viktresa (har försökt otaliga gånger med diverse dieter och skit). Nu ska jag satsa på att må bra och få en sund livsstil och en hållbar förändring. Att ta snabba pulverdieter är inget jag kan leva på i framtiden och det finns alltid en risk att jag kommer gå upp all vikt igen efteråt!

Mitt första steg blir att bli av med sockerbegäret, att undvika alla snabba kolhydrater under en period. Det kommer att bli svårt när det är varma dagar och jag vill äta glass (finns det någonting godare än mjukglass?). Eller att ta en fika på stan med vännerna, eller bortbjuden. Det finns massor av bortförklaringar till varför jag ska äta onyttigt.
Jag ska ta en dag i taget, men känner att vardagarna kommer gå bra men det blir svårare på helgerna. Vi har ett invant beteende att äta snask och skit som helgmys +god mat som kanske inte är den nyttigaste. Jag älskar choklad och skulle kunna äta hur mycket som helst, så det kommer bli svårt att ta bort men ska göra mitt bästa.

Jag ska göra denna resa för min egen del, att sakta se framstegen som jag kommer göra och att kunna må bra i min egna kropp. Just nu känner jag mig som en tjock/fet ful flodhäst typ. Jag har ångest över att gå i linne eller visa mina ben. Det är jag trött på så just nu jobbar jag med psyket och tränar i linne (börjar kännas okej att gå dit i linne även fast jag kan nojja innan ibland).

Imorgon ska jag ta en vikt, midjemått och rumpmått (kanske något annat mått men det visar sig).
Jag har ett slutmål och det är en vikt på 70 kg och för att komma dit kommer jag lägga upp delmål. De ska vara nåbara och kortare perioder så att jag håller i detta!



Vad jag har räknat ut ska jag äta ca 2000 kcal/dag för att bibehålla min nuvarande vikt (och det vill jag såklart inte!) och ska äta -500 kcal/dag för att gå ned ca 0.5 kg/veckan.
Så då är kosten A och O i denna resa, ska föra matdagbok för att se att jag inte överskrider den totala kcal intaget per dag.

Jag ska satsa på träningen med under tiden (vill ha snygga muskler).
Slutmålet är att:
Gymma 2 gånger /veckan
Pass i olika former 2 gånger/veckan
Löpning 2 gånger/veckan
och sedan ha 1 vilodag.

Men för att inte gå ut för hårt i början och tappa ork/motivation så ska jag träna på Måbättre minst 3 gånger /veckan och sedan ut och löpträna 1 gång/veckan.
Det som är största promblemet nu är att jag har skaffat nya löparskor som jag har fått skavsår av, typ såhär ser mina hälar ut, det blir lite svårt att få till löpning när jag inte ens kan ha mina skor på mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar